Co muszę wiedzieć (FAQ)

  1. Jaka jest różnica między wejściem kapitałowym a dotacją?

    Szukając wsparcia na biznes u inwestora, nie spodziewaj się bezzwrotnej pomocy – jak to jest w przypadku dotacji z Urzędów Pracy czy niektórych projektów UE. Wejście kapitałowe inwestora w Twój biznes to transakcja wiązana. Powstaje spółka, w której współudziałowcem jest inwestor, wykłada on pieniądze na Twój pomysł, ale jednocześnie zarabia na wzroście wartości firmy.

  2. Jak przygotować się do spotkania z inwestorem?

    Najpierw zadaj sobie pytanie, czy pomoc inwestora w Twoim przypadku jest niezbędna. Jeżeli potrzebujesz 10-15 tysięcy złotych, to może zamiast pieczołowitych przygotowań do spotkania z inwestorem warto zastanowić się nad możliwościami wzięcia pożyczki. Jeżeli jednak potrzeby kapitałowe niezbędne dla rozwoju Twojego pomysłu znacznie przekraczają zdolność kredytową, a dodatkowo szukasz mentora w biznesowych meandrach, to czytaj dalej.

    Najważniejszą kwestią w przygotowaniu się do spotkania z potencjalnym inwestorem jest dopracowany pomysł. Musisz znać jego istotę biznesową, wiedzieć na czym polega innowacyjność pomysłu, do kogo jest skierowany, co stanowi o jego przewadze konkurencyjnej, z kim zamierzasz współpracować. Bądź gotowy na przedstawienie zaawansowania prac, ewentualnego prototypu i rzetelnie przygotowanych założeń kosztowych.

    Kiedy znasz już odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania, przygotuj teaser (krótki dokument informacyjny przesyłany potencjalnym inwestorom, którzy mogą być zainteresowani transakcją kupna/sprzedaży firmy). Teaser ma zwykle od 2 do 10 stron i zawiera informacje dotyczące rynku na którym działa firma, finansów, marketingu, sprzedaży i proponowanej struktury transakcji. Może zawierać nazwę firmy, której dotyczy transakcja. Od tego jaki będzie teaser zależy w dużej mierze to, czy inwestor będzie zainteresowany dalszymi rozmowami o Twoim pomyśle.

  3. Jak wygląda etap podejmowania decyzji o zainwestowaniu w pomysł?

    Jeśli Twój pomysł spodoba się, przed ostateczną decyzją o inwestycji spotkasz się z inwestorem jeszcze kilka razy. Będziesz musiał/a odpowiedzieć na szereg pytań, które w większości poznałaś/eś już w Jak przygotować się do spotkania z inwestorem?. Warto przed takim spotkaniem podpisać umowę o zachowaniu poufności (NDA – non-disclosure agreement), aby mieć pewność, że możemy przekazać inwestorowi także poufne informacje o naszym biznesie. Miej świadomość, że inwestor podda Twój projekt szczegółowej analizie (technologicznej, organizacyjnej, marketingowej).

    Zarówno poziom zaangażowania kapitału jak i podział udziałów podlegają negocjacjom. Pamiętaj jednak, że jeżeli Twój pomysł jest w początkowej fazie rozwoju, tym samym ryzyko dla inwestora jest większe, a Twoja pozycja negocjacyjna słabsza.

    Pamiętaj też, że już na etapie negocjacji zostanie ustalony moment oraz warunki odsprzedaży udziałów inwestora w przedsięwzięciu. Na ogół inwestorzy są zainteresowani wyjściem z inwestycji po kilku latach. Jest kilka możliwych sposobów wyjścia z inwestycji: odsprzedaż właścicielowi, sprzedaż innemu funduszowi venture capital, czy upublicznienie spółki poprzez wejście na giełdę.

  4. Jak znaleźć właściwego inwestora?

    Zanim zaczniesz przeglądać listy możliwych inwestorów i funduszy inwestycyjnych, odpowiedz sobie na pytania:
    • Czego oczekuję od inwestora?
    • Czy potrzebne mi są tylko pieniądze czy również wsparcie merytoryczne?
    • Może potrzebna mi jest również sieć kontaktów, którą posiada inwestor?
    Jeżeli już wiesz czego/kogo szukasz, przejrzyj np. listy beneficjentów projektów 3.1 PO IG, wejdź na strony Stowarzyszenia Inwestorów kapitałowych lub Sieci Aniołów Biznesu i przejrzyj podane tam informacje o inwestorach pod kątem pytań, które mogą być informacją dla Ciebie:
    • Jakimi kwotami inwestor jest zainteresowany (sprawdź jego wcześniejsze inwestycje kapitałowe)?
    • Jakie branże go interesują?
    • Czy ma doświadczenie i wiedzę związaną z inwestowaniem?

  5. Jakich błędów unikać?

    Zbyt specjalistyczny język – pamiętaj, że inwestor zna się na biznesie, a niekoniecznie musi mieć wiedzę z branży, którą reprezentujesz. Nie usiłuj zaimponować wiedzą, tylko przejrzystością zaplanowanego przedsięwzięcia.

    Nieprzygotowanie do spotkania – radość z zaproszenia na rozmowę z inwestorem po zapoznaniu się z interesującym teaserem może szybko mieć w gorzki smak porażki, jeżeli niewystarczająco przygotujesz się do spotkania i nie będziesz potrafił odpowiedzieć na większość zadanych pytań.

    Wszystkie karty na stole od początku – pamiętaj o ochronie swojego pomysłu. Teaser musi być tak skonstruowany, by przedstawiał najważniejsze założenia biznesu, ale poufne szczegóły i know how Twojego przedsięwzięcia zostaw na czas po podpisaniu umowy poufności (NDA).

    Najważniejszy jest pomysł i tylko od niego zależy czy inwestor będzie zainteresowany – nie da się ukryć, że pomysł jest niezwykle istotny, jednak pamiętaj o tym, że tak naprawdę inwestor wkłada kapitał w ludzi, bez których nawet najlepszy pomysł nie może zostać zrealizowany. To ich wiedza i determinacja w większości zadecyduje o ewentualnym sukcesie bądź porażce firmy. Dlatego nie bagatelizuj prezentacji przed inwestorem. Twój potencjał również będzie częścią składową decyzji o ewentualnym wejściu kapitałowym.