inqbator.pl

Blog o biznesie, finansach i marketingu.

Marketing

Żeby nie osiąść na laurach – cele strategiczne firmy

Podstawowym zadaniem każdej firmy jest rozwój. Najgorsze, co może zrobić zarząd, to doprowadzenie do bardzo dobrej pozycji przedsiębiorstwa na rynku, po czym zrezygnować z dalszych prób osiągania sukcesów. Stagnacja sprawi, że konkurencja szybko nadgoni straty, a później nie dopuści do popełnienia tak banalnego błędu. Jak utrzymać stały rozwój?

Na początku plan

Nie da się rozwijać firmy jednocześnie na kilku płaszczyznach. W celu obrania tymczasowego kierunku ulepszania swojej działalności, należy wybrać jeden cel strategiczny. Po tym kroku należy przekierować jak najwięcej sił oraz wyposażyć personel w stosowną wiedzę na temat kolejnych planowanych posunięć. Niestety! Nawet najlepszy pracownik, z olbrzymim doświadczeniem nie potrafi czytać przełożonym w myślach. Bez stosownych przekazów, które będą płynęły od góry, nikt nie będzie umiał dostroić swoich działań do nowych wymagań firmy. Dobra komunikacja wewnątrz przedsiębiorstwa to podstawa. Oczywiście tajemnicy sukcesu wyjawiać nikomu nie trzeba, żeby nie tworzyć nowej konkurencji.

W dobrym kierunku

Cele strategiczne firmy dotyczą takich rzeczy jak:

– tempo wzrostu,
– zwiększenie udziału w rynku,
– przyrost zysków,
– powiększenie wartości akcji,
– szukanie i wprowadzanie innowacyjnych produktów,
– zadowolenie pracowników lub odbiorców,
– zbudowanie pozycji firmy prowadzącej w branży.

W związku z tym, że doprowadzenie do lepszych wyników w którymkolwiek z podpunktów muszą poprzedzać odpowiednie działania całej firmy, nie da się z pełną starannością prowadzić ekspansji na kilku płaszczyznach. Sytuacja wygląda nieco inaczej, jeśli przedsiębiorstwo posiada kilka oddziałów. Wtedy każdy z nich może mieć swoje zadania. Dla przykładu główna siedziba może być nastawiona na powiększanie zysków a pomniejszy oddział na budowanie pozycji na lokalnym rynku w oparciu o wypracowane standardy marki.

Wszyscy za jednego

Posiadając zaplecze finansowe osiągnięte przez firmę przez lata można wspomagać kolejne oddziały. Dzięki temu silne marki mogą pozwolić sobie na ekspansję na rynki w kolejnych krajach. Sukces nigdy nie jest zapewniony, gdyż klienci bywają kapryśni i może się okazać, że przywiązanie do lokalnych producentów będzie zbyt silne.

Tylko stawiając przemyślane kroki można zbudować mocną firmę. Ustalając z góry cele można koordynować pracę wszystkich pracowników. Zarówno tych odpowiedzialnych za reklamę i handel, jak i serce przedsiębiorstwa, czyli osoby odpowiedzialne za produkcję. Pracownicy często tego nie doceniają, ale to współpraca wielu działów decyduje o sukcesie.