inqbator.pl

Blog o biznesie, finansach i marketingu.

Jak optymalizować kategorie
Marketing

Jak optymalizować kategorie? Praktyczny poradnik

Podstawą dobrze prosperującego sklepu internetowego jest jego widoczność w wyszukiwarce Google. Kluczowy wpływ na pozycję strony sklepu w wyszukiwarce ma właściwa optymalizacja elementów, które są w nim zawarte. Do najważniejszych z nich należą opis strony głównej, a także opisy produktów i kategorii. W tym artykule skupmy się jednak na tym ostatnim elemencie. Jak optymalizować kategorie, by takie działania przynosiły zadowalające efekty? Na co należy zwrócić uwagę? Dowiesz się tego z dalszej części tekstu!

Optymalizacja kategorii sklepu internetowego – od czego zacząć?

Każdy marketingowiec zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest prawidłowa optymalizacja kategorii w sklepie internetowym. Nie sposób uczynić kategorię widoczną w wyszukiwarce Google, jeśli nie znajduje się w niej dopracowany w najmniejszym szczególe opis kategorii. Aby jednak stworzyć treść, która zostanie uznana przez algorytmy Google za wartościową, należy wykonać szereg czynności, które poprzedzą opracowywanie contentu. Od czego najlepiej zacząć?

Przegląd produktów znajdujących się w kategorii

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać przed opracowaniem opisu kategorii, jest skrupulatny przegląd znajdujących się w niej przedmiotów. Warto zwracać uwagę na ich nazwy oraz wygląd. Najlepiej mieć w pobliżu kartkę papieru lub otwarty na komputerze notatnik, który umożliwi nam zapisywanie najważniejszych fraz związanych z przeglądaną kategorią.

Dobór słów kluczowych przy pomocy odpowiedniego narzędzia

Oprócz przeglądu asortymentu znajdującego się w opisywanej kategorii, bardzo ważne jest pozyskanie słów kluczowych z profesjonalnych narzędzi, które zamieścimy w naszym tekście oraz nagłówkach H2. W tym celu przydadzą nam się słowa bądź zwroty, które zanotowaliśmy we wcześniejszym kroku. Możemy wpisać je w narzędzie wyszukujące słowa kluczowe, takie jak Semstorm, czy też KWFinder. Po zatwierdzeniu wpisanych zwrotów, narzędzie rozpocznie analizę, która najczęściej trwa kilka sekund. Po tym czasie, zobaczymy listę proponowanych słów kluczowych, spośród których należy wybrać te, które najlepiej pasują do naszej kategorii i znajdującego się w niej asortymentu. Pod uwagę należy wziąć także potencjał danego słowa oraz jego konkurencyjność. Im większy potencjał i mniejsza konkurencyjność tym lepiej. Należy wybierać frazy, które mają CPC poniżej 1 PLN. Duża konkurencyjność znacznie utrudni pozycjonowanie sklepu internetowego

Duże znaczenie mają frazy kluczowe z tzw. długiego ogona. To właśnie one mają największy potencjał, gdyż używają ich użytkownicy, którzy są zdecydowani na zakup konkretnego produktu. Dlatego też warto umieszczać je w nagłówkach H2 oraz H3.

Kolejną istotną kwestią, jest także unikalność słów kluczowych. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim należy wybierać takie frazy, na które nie pozycjonujemy innej kategorii znajdującej się w naszym sklepie. W przeciwnym wypadku możemy spowodować spadek podstrony, która już osiągnęła wysoką pozycję w wyszukiwarce Google. Stosowanie takich samych fraz kluczowych na kilku podstronach jednego sklepu nazywane jest kanibalizacją fraz.

Dobór linkowania wewnętrznego

Już w fazie tworzenia konspektu tekstu warto zastanowić się nad linkowaniem wewnętrznym. W jakim celu umieszcza się anchor text wraz linkiem w opisie kategorii? Linki wewnętrzne kierują użytkownika jak i roboty Google do innych podkategorii albo kategorii. Można linkować z kategorii głównej do podkategorii i odwrotnie oraz do kategorii uzupełniających, przykładowo: link można umieścić w kategorii wiertarka do kategorii wiertła.

Opracowanie ciekawego i unikalnego contentu

Treści publikowane na stronach zaczynają mieć coraz większe znaczenie. Już od dłuższego czasu algorytmy Google działają w taki sposób, że doceniają strony internetowe, na których znajdują się dobrej jakości teksty, wyczerpujące opisywany temat, czyli takie, które niosą szereg odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników oraz odpowiadają ich potrzebom.

Tworząc opisy kilku kategorii, powinniśmy pamiętać o unikalności każdego z nich. Dużym błędem jest zamieszczanie identycznych treści w wielu różnych kategoriach. Najlepiej też nie posiłkować się opisami stworzonymi przez konkurencyjne sklepy. Powielanie treści znajdujących się w Internecie będzie miało negatywny wpływ na widoczność strony.

Merytoryczność opisów

Tworząc opis kategorii pamiętajmy, że piszemy dla użytkownika, który chce zakupić produkt znajdujący się właśnie w tej kategorii. Dlatego też niezwykle istotna jest merytoryczność opisów. Przed opracowaniem contentu, zadajmy sobie pytanie czego chcielibyśmy się dowiedzieć szukając na tej stronie czegoś dla siebie. Wejście w skórę użytkownika na pewno pomoże w zbudowaniu konspektu opisu. Najczęściej poszukiwanymi informacjami w opisach kategorii przez użytkowników są wiadomości dotyczące przeznaczenia przedmiotu, jego specyfikacja oraz cechy, które go wyróżniają. Należy jednak zachować umiar w opisywaniu produktu i ograniczyć się do zaprezentowania jego najważnieszych cech.

Struktura opisu

Kolejnym ważnym aspektem jest także zadbanie o właściwą strukturę opisu kategorii. W tym celu należy pamiętać o stosowaniu nagłówków H2 oraz jeśli to konieczne H3, w których to najlepiej umieścić frazy kluczowe typu long tail. Dzieląc tekst na akapity pamiętajmy także o tym, by poszczególne jego części były nie dłuższe niż 500-600 zzs.