inqbator.pl

Blog o biznesie, finansach i marketingu.

Trendy marketingowe w 2023 roku
Marketing

Trendy marketingowe w 2023 roku

W marketingu, jak w kalejdoskopie – zmiany pojawiają się praktycznie non-stop. Aby wyprzedzić lub przynajmniej nadążyć za konkurencją, trzeba wiedzieć, co aktualnie w trawie piszczy. W tym artykule przedstawiam największe trendy marketingowe w 2023 roku.

W artykule:

  1. Trendy marketingowe w 2023 roku – wideo nadal niezastąpione
  2. Długoterminowe relacje pomiędzy marką a influencerami
  3. Media społecznościowe – jakościowa relacja z klientem
  4. Wirtualne spotkania z odbiorcami
  5. SEO i UX – skupienie na użytkowniku
  6. Odpowiedzialność społeczna – budowanie autentycznego wizerunku
  7. Utrzymywanie lojalności klientów
  8. Marketing w czasie recesji – inwestować czy uciąć koszty?

Trendy marketingowe w 2023 roku – wideo nadal niezastąpione

Filmy nie są nową formą treści, jednak ich znaczenie w 2023 roku jest większe niż kiedykolwiek. Według raportu Wyzowl’s State of Video Marketing Survey, aktualnie już ponad 90% marketerów wykorzystuje wideo w swoich strategiach. Content w tej formie w przyjazny i ciekawy sposób zapoznaje konsumentów z produktem, generuje konwersje i ruch, a w skrócie – po prostu napędza sprzedaż. W 2023 roku format wideo sprawdzi się również do przedstawienia case study czy nawet oferty handlowej. Jeśli jeszcze nie korzystasz z content marketingu, to najwyższy czas, aby zacząć. Nie ograniczaj się do klasycznych reklam.

Długoterminowe relacje pomiędzy marką a influencerami

Największy wpływ na decyzje zakupowe mają opinie bliskich i zaufanych osób. Okazuje się jednak, że w 2023 roku konsumenci ufają nie tylko rodzinie i przyjaciołom, ale też ulubionym influencerom. Taki trend zaobserwować można szczególnie wśród millenialsów i pokolenia Z. To oznacza, że współpraca z twórcami internetowymi oraz znanymi osobami, które wywierają silny wpływ na swoją grupę docelową, to must-have w bieżącym roku! Warto postawić na współpracę długoterminową i znaleźć influencerów, którzy staną się ambasadorami marki.

Media społecznościowe – jakościowa relacja z klientem

W 2023 roku liczy się jakościowa relacja pomiędzy marką a klientem. Jednym z najlepszych (pod wieloma względami) kanałów do tego typu działań są platformy społecznościowe. Social media marketing nabiera rozpędu! W dużej mierze wynika to z zachowań i potrzeb konsumentów – zarówno pokolenie Z, millenialsi, jak i generacja X odkrywają nowe produkty i marki właśnie w mediach społecznościowych. Kluczowe znaczenie może mieć umożliwienie odbiorcom robienia zakupów bezpośrednio w aplikacji. Użytkownicy chcą nawiązywać kontakt z brandami również w prywatnych wiadomościach, co oznacza, że zależy im na skróceniu dystansu, szybkiej reakcji i dobrej komunikacji. O to trzeba zadbać.

Wirtualne spotkania z odbiorcami

Pandemia koronawirusa w 2019 roku zmusiła wszystkich do drastycznych zmian. Ze względu na lockdown wiele firm zdecydowało się przenieść swoje działania do sieci. Mowa tu nie tylko o zdalnym trybie pracy, ale też wydarzeniach skierowanych w stronę konsumentów. Webinary, seminaria, szkolenia, konferencje i inne spotkania online stały się normą. Można powiedzieć, że zapoczątkowało to nowy trend, który utrzymuje się do dzisiaj. Konsumenci nadal bardzo chętnie uczestniczą w wirtualnych eventach takich jak Live commerce czy sesja Q&A na żywo. Nawiązywanie kontaktu z odbiorcami w ten sposób może pomóc w realizowaniu celów nie tylko sprzedażowych, ale i wizerunkowych.

SEO i UX – skupienie na użytkowniku

Zgodnie z raportem Marketing Strategy & Trends Report 2023 (HubSpot), aż 88% marketerów utrzyma lub zwiększy swój budżet na działania w zakresie SEO w 2023 roku. Pozycjonowanie jest nadal na topie, to pewne. Jednak zasady gry się zmieniają. Trendem w 2023 można nazwać stawianie w centrum uwagi użytkownika, a nie algorytmów wyszukiwarki. Wprawdzie UX od dawna ma znaczenie, jednak ostatnie zmiany wprowadzone przez Google sugerują, że w bieżącym roku jest ono jeszcze większe. Marki z pewnością skierują większe zasoby na tworzenie wartościowych i angażujących treści.

Odpowiedzialność społeczna – budowanie autentycznego wizerunku

Znaczącym aspektem w procesie kreowania wizerunku marki jest wyraźne podkreślanie swoich wartości oraz zajmowanie stanowiska w ważnych kwestiach społecznych. Konsumenci oczekują, że marki będą nie tylko wypowiadały się na temat problemów takich jak nierówność płci, ale też brały czynny udział w inicjatywach związanych z ich redukowaniem. To zwiększa autentyczność i buduje zaufanie. Dobry brand powinien mieć silną osobowość! Swoją drogą, autentyczność marki to również trend marketingowy na 2023 rok.

Utrzymywanie lojalności klientów

Nie od dziś wiemy, że zdecydowanie łatwiej sprzedać coś obecnemu klientowi niż nowemu. Co więcej, jest to również o wiele tańsze. W czasach, gdy recesja wisi w powietrzu, skupienie się na lojalności może okazać się strzałem w dziesiątkę. Zanim jednak wdrożysz programy lojalnościowe, zwróć uwagę na CLV, czyli wartość życiową klienta. W końcu nie każdy konsument znaczy dla firmy tyle samo. Niektórzy wydają po prostu więcej. Obliczenie CLV pomoże Ci ustalić, do kogo przede wszystkim powinieneś skierować swoje działania.

Marketing w czasie recesji – inwestować czy uciąć koszty?

W ostatnim czasie coraz częściej mówi się o recesji. Prognozy nie są jednoznaczne, jednak niczego nie można wykluczać. Co zrobić w czasie niestabilnej sytuacji na rynku? Automatyczną reakcją biznesów zwykle jest zmniejszenie budżetu na reklamę. W przypadku kryzysu ekonomicznego wydaje się to najrozsądniejszym rozwiązaniem, jednak w rzeczywistości nagłe wycofanie się z działań marketingowych może mocno zaszkodzić. Badania wykazały, że firmy, które w czasie recesji utrzymują, a nawet zwiększają budżet na reklamę, osiągają lepsze wyniki w kolejnych miesiącach i latach niż firmy, które ucięły koszty. To dobra okazja, aby przebić się przez szum reklamowy i zyskać lepszą pozycję na rynku.

Podsumowanie

Trendy marketingowe w 2023 roku to doświadczenia odbiorcy i jakościowe relacje z konsumentami. Filmy wideo, influencer marketing, media społecznościowe, wirtualne spotkania, SEO i UX, odpowiedzialność społeczna, utrzymanie lojalności klientów – to tylko niektóre z głównych trendów, które będą miały wpływ na marketing w nadchodzącym roku. Zapamiętaj, że kluczem do sukcesu jest strategiczne planowanie i dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb i preferencji konsumentów. Bądź elastyczny, innowacyjny i gotowy na zmiany. Tylko w ten sposób będziesz mógł utrzymać się na rynku i osiągnąć sukces w 2023 roku.

Jestem Ewelina Kępa, specjalizuje się w marketingu internetowym. Moje doświadczenie zdobywałam, pracując w renomowanych agencjach reklamowych, jak i jako freelancer. Dzięki temu mam wszechstronne umiejętności, które pozwalają mi sprawnie poruszać się w dynamicznym świecie internetu. Online marketing to moja pasja, która przekłada się na osiągnięte sukcesy w tej dziedzinie. Jestem specjalistką, która stale śledzi zmieniające się trendy i technologie, aby zawsze być o krok przed konkurencją.