Twoja firma odniosła sukces w kraju i ma potencjał inwestycyjny? Widzisz, że krajowe nisze wypełniły się i szukasz swojego miejsca? Może to być sygnał, że Twoje przedsiębiorstwo rozważyć powinno wejście na rynki zagraniczne. W tym artykule przedstawionych zostanie kilka zasad w jaki sposób dokonywać ekspansji zagranicznej i jakich błędów przy rozwoju firmy unikać.
Zobacz także: Pomoc prawna dla firm – kiedy warto skorzystać ze wsparcia kancelarii prawnej?
Przeanalizuj szanse i zagrożenia
Pierwszym krokiem, jeszcze przed zainwestowaniem kapitału winno być zawsze przeanalizowanie szans i możliwości. Międzynarodowe osiągnięcia i to jak przebiegać będzie ekspansja zależy od przygotowania naszej firmy i poznania rynku obcego, na który zamierzamy wejść. Równie ważne jest też zastosowanie odpowiednich strategii wejścia na rynki.
Międzynarodowe osiągnięcia firmy i udany start ekspansji zależą w pierwszej kolejności od analizy rynku. Warto więc zbadać specyfikę rynku w danym kraju czy regionie, kulturę współpracy biznesowej w danym kraju czy regionie. Należy pamiętać, że każda kultura ma inne zasady prowadzenia biznesu, inaczej więc przebiegać będzie prowadzenie firmy w Szwajcarii inaczej w Stanach Zjednoczonych jeszcze inaczej na chłonnych rynkach dalekowschodnich takich jak Chiny czy Japonia. Poza tym ważne jest poznanie regulacji prawnych obowiązujących w danym kraju i całkowite stosowanie się do nich. Najgorszy z możliwych scenariuszy to podejrzany podmiot zagraniczny łamiący prawo już przy wchodzeniu na rynek. Nie ma sensu niepokoić służ danego państwa tylko dokładnie przeanalizować przepisy i stosować się do nich.
Zastosuj strategie
Kluczową przy operacji jaką jest wejście na rynki zagraniczne będzie zastosowanie odpowiednich strategii ekspansji. Planowanie rozwoju biznesu to wszak sprawa kluczowa i bez odpowiednich zasad wedle, których zamierzamy działać trudno nam będzie utrzymać skoordynowany kurs rozwoju przedsiębiorstwa.
Strategii wejścia na rynki obce jest kilka. Pierwszą z nich jest produkcja na zamówienie. Jest to najlżejsza forma ekspansji, pozostaje jednocześnie najbezpieczniejsza i mało dochodowa, gdyż nie ryzykujemy krachu, produkujemy tylko na zamówienie kontrahentów zagranicznych. Kolejną strategią jest licencjonowanie. Można ją zastosować jeśli produkujesz dobra, na które może zostać udzielona licencja np. programy komputerowe lub oprogramowanie sprzętowe. Licencja pozwala na stały, regularny dochód. Inną bardziej odważną strategią jest eksport bezpośredni. Wysyłamy produkty bezpośrednio na rynki, mamy przy tym możliwość poznania specyfiki rynku i wymagań klienta. Ostatnią, najdroższą i najodważniejszą strategią, przynoszącą w razie sukcesu największe dochody jest otwarcie filii swojej firmy za granicą.