Wiele osób chcących rozpocząć przygodę z marketingiem spotyka się z terminem marketingu sieciowego. Marketing sieciowy znany jest także jako MLM (skrót z ang. Multi Level Marketing), marketing wielopoziomowy, biznes sieciowy czy matrix marketing. Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów dystrybucji produktów i usług w dzisiejszych czasach. Dość często kojarzony jest z piramidami finansowymi, głównie przez nieuczciwe osoby i firmy funkcjonujące w marketingu sieciowym. Sprawdź – MLM co to oraz jak działa?
Marketing MLM co to jest? Czyli o marketingu sieciowym
Marketing wielopoziomowy jest systemem dystrybucji produktów opartym na sprzedaży bezpośredniej. Wykorzystuje do tego alternatywne kanały sprzedażowe, którymi są sieci dystrybutorów. Aby stać się dystrybutorem, należy podjąć współpracę jako partner z daną firmą MLM. Proces dystrybucji polega na dostarczaniu produktów lub usług do klientów. Partnerzy współpracujący z firmami MLM otrzymują wiele korzyści z tego tytułu. Mogą zamawiać produkty na własny użytek w cenach preferencyjnych. Potem sprzedawać je w cenach katalogowych innym osobom, uzyskując dzięki temu przychód wynikający z różnic pomiędzy tymi cenami. Wysokość rabatów uzależniona jest od wysokości sprzedaży danego dystrybutora. Mogą sięgać nawet do 60%.
Partnerzy dostają też możliwość budowy własnej struktury dystrybucyjnej i rozwoju sieci. Poprzez angażowanie kolejnych osób do sprzedaży ich sieć dystrybucyjna się powiększa, a oni sami korzystają dzięki temu z prowizji i zwiększają swoje zyski. Każda z osób należących już do sieci dystrybucyjnej może założyć i rozwijać własną, a dzięki temu przesuwać się wyżej w całej piramidzie.
Zobacz: CO TO JEST CONTENT MARKETING?
Marketing sieciowy charakterystyka
Marketing jest podstawowym elementem zarządzania i funkcjonowania firmy, opierającym się na budowaniu relacji z klientem. Znalezienie idealnej strategii marketingowej nie jest proste. Marketing sieciowy, jak każdy, ma swoje wady i zalety. Do zalet bez wątpienia należy brak posiadania kwalifikacji i doświadczenia w branży. Każda zainteresowana osoba może rozpocząć swoją przygodę z marketingiem sieciowym. Firma MLM zapewnia potrzebne szkolenia i przekazuje wszystkie niezbędne informacje przyszłym dystrybutorom. Nie wymaga się też wkładu własnego, co stanowi ogromną zaletę tego sposobu marketingu.
Sprawdź też: UMOWA ZLECENIE 2021 – WADY I ZALETY
Zazwyczaj założenie własnej działalności wiąże się z początkową potrzebą zainwestowania dużej sumy pieniędzy. Decydując się na marketing sieciowy nie ma takiej potrzeby, podobnie jak nie wymaga się wpłat początkowych, jak w przypadku funkcjonujących piramid finansowych. Z brakiem wkładu pieniężnego łączy się kolejna zaleta – niskie ryzyko strat. Bez konieczności pieniężnego wkładu własnego na początku konsultanci firm MLM nie mają nic do stracenia. Ich dochody uzależnia się od ich działania i zaangażowanych przez nich osób, a brak działania wiąże się z brakiem zysków.
Jeśli szukacie wsparcia w zakresie marketingu internetowego to koniecznie zapoznajcie się z kompetencjami firmy Evolve https://www.evolve-poznan.pl
Od wielu lat wspierają polskich przedsiębciorców w zakresie kreatywnego i skutecznego e-marketingu.
MLM co to i co się zalicza do jego zalet?
Do zalet marketingu MLM zalicza się elastyczność pracy. Partnerzy sami decydują o godzinach pracy i mogą łatwo łączyć pracę w MLM z pracą na etacie, traktując sprzedaż produktów przez marketing sieciowy jako dodatkowe źródło dochodów. Praca w strukturach marketingu wielopoziomowego daje również możliwość podnoszenia kwalifikacji. Rozwojowi ulegają też umiejętności miękkie, przydatne zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Rozwijając swoją sieć dystrybucji i angażując wiele nowych osób, które będą włączać do struktury kolejne osoby, można dojść do momentu osiągnięcia tzw. dochodu pasywnego. Z sytuacją taką mamy do czynienia, gdy sieć będzie na tyle rozbudowana, że sama będzie na nas pracować i przynosić nam wysokie dochody. Aby osiągnąć dochód pasywny, niezbędne jest aktywne i zaangażowane działanie w rozwój swojej sieci.
Sprawdź: CZYM JEST PUBLIC RELATIONS – DEFINICJE I GŁÓWNE ZAŁOŻENIA
Marketing sieciowy – jakie ma wady?
Oprócz wielu zalet, marketing wielopoziomowy ma też swoje wady. Najważniejszą z nich jest duża popularność MLM. Ten sposób strategii wykorzystywany jest w naszym kraju od ponad 20 lat. W tym czasie wiele niekompetentnych osób próbowało swoich sił w MLM, bez spodziewanego sukcesu. Ich opinie wpływają na negatywne postrzeganie marketingu sieciowego przez wiele osób. Skutkiem tego jest niechęć nowych osób na zaangażowanie się w struktury dystrybucji. W takim przypadku niezbędne jest wykazanie się cierpliwością i danie sobie czasu na przekonanie ich do wstąpienia w MLM.
Kolejną wadą jest tzw. bańka sukcesu MLM. Wiele nowych osób, wchodząc w struktury MLM, oczekuje wysokich zysków już od samego początku. Informacje o dochodach pasywnych oraz opinie osób czerpiących wysokie zyski powoduje powstanie fałszywego przeświadczenia, że to łatwa i niewymagająca praca przynosząca duże dochody. Mało jednak mówi się o najważniejszych elementach sukcesu – cierpliwości i wytrwałości.