inqbator.pl

Blog o biznesie, finansach i marketingu.

Biznes

Co musisz wiedzieć o zakładaniu własnej działalności?

Rozpoczynanie własnego biznesu to duże wydarzenie w życiu każdego z nas. Jeśli decydujesz się na taki krok, to musisz wiedzieć, co może Cię czekać. Obecnie zakładanie działalności ma wiele ułatwień, ale trzeba pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Pierwsze kroki w świecie firm bywają trudne i łatwo jest się poddać pod natłokiem pracy. Jednak warto podejść do tego z dużym zapałem i dać sobie czas. Z pewnością uda nam się szybko nauczyć ważnych kwestii i prężnie rozwijać. Zacznijmy więc od początku. 

Własna działalność gospodarcza – jak ją otworzyć?

Zakładanie firmy to przede wszystkim załatwienie ważnych formalności. Jest ich sporo, ale wiedząc, co trzeba zrobić krok po kroku, łatwo będzie nam przejść przez cały proces. Dużym ułatwieniem przy pierwszych wnioskach i dokumentach jest możliwość skorzystania z Internetu. Większość spraw załatwimy online. Wszystko zaczyna się od wypełnienia formularza CEIDG-1. Dokładną instrukcję znajdziesz tutaj: https://www.mala-firma.pl/dla-poczatkujacych/jak-wypelnic-druk/463-ceidg-1. Na stronie są także istotne informacje o tymże wniosku, które będą Ci potrzebne w przyszłości. Mowa tu o ewentualnych zmianach i korzystaniu z CEIDG. Wypełnienie wniosku i jego wysłanie to duży krok w stronę rozpoczęcia pełnoprawnego działania. Jednak czeka nas jeszcze kilka innych formalności.

Księgowość – online czy przez biuro rachunkowe?

Istotna kwestią w prowadzeniu własnej działalności jest księgowość. Istnieją różne opcje załatwienia tej kwestii. Księgowość możemy prowadzić samodzielnie. Jednak wraz z upływem czasu będzie nam coraz trudniej. Na starcie także warto mieć kogoś, kto zna się na rzeczy. Dlatego od razu można zatrudnić księgowego lub wynająć internetowe biuro rachunkowe. Specjalne programy online mogą niesamowicie ułatwić życie w firmie, szczególnie tej jednoosobowej. W Internecie można prowadzić nie tylko księgowość, ale także wiele innych kwestii, np. magazynowanie czy rozsyłanie maili. 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Urząd Skarbowy

Te dwie instytucje są mocno związane z działalnością. W ZUS-ie właściciel firmy musi figurować jako „Płatnik”, czyli osoba uiszczająca składki za swoje przedsiębiorstwo, ale także jako „Ubezpieczony”. Chodzi tutaj o korzystanie z np. NFZ. Jako przedsiębiorca musimy złożyć do ZUS-u odpowiednie dokumenty. Jeśli chodzi z kolei o Urząd Skarbowy, to jesteśmy zobowiązani kontaktować się z nim tylko jeśli zobowiązujemy się do płacenia podatku VAT. Nie każda firma korzysta z tej opcji. Jednak jeśli jako właściciel kupujesz materiały lub usługi dla swojej firmy, to warto wpisać się do Urzędu Skarbowego.

Twoja własna działalność – załóż firmę

Własna działalność gospodarcza to bez wątpienia duże przedsięwzięcie. Jednak nie jest to nic niemożliwego lub nieosiągalnego. Jeśli tylko masz odpowiednio dużo zapału i wiesz, że chcesz to robić, to z pewnością uda Ci się odnieść sukces. Wystarczy tylko mieć przy sobie odpowiednich ludzi i działać!