inqbator.pl

Blog o biznesie, finansach i marketingu.

Headless e-commerce
Biznes

Headless e-commerce – co to jest? Co powinieneś wiedzieć?

Przemiany w sektorze e-commerce, powstałe w wyniku gwałtownego rozwoju handlu online w ostatnich latach, wymagają ciągłego rozwoju i dopasowywania się branży do potrzeb współczesnego klienta. Według badań Gemius, w 2021 roku aż 77% procent internautów dokonało zakupów online chociaż raz. Technologia headless e-commerce jest coraz częściej przedstawiana jako rozwiązanie pozwalające zarówno na przyciągnięcie nowych, jak i poprawienie doświadczeń stałych klientów. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest technologia headless e-commerce, jakie ma wady i zalety oraz dla kogo będzie idealnym rozwiązaniem, koniecznie przeczytaj ten artykuł!

 Co to jest headless e-commerce?

W najprostszych słowach, technologia headless polega na oddzieleniu warstwy front-endowej od warstwy back-endowej w sklepie e-commerce. Witryny te składają się z trzech elementów: front-end (warstwa widoczna dla użytkowników), back-end (wewnętrzna warstwa, służąca do zarządzania stroną) oraz bazy danych, przechowującej wszystkie istotne informacje. W przeciwieństwie do headless, w tradycyjnych technologiach e-commerce każda z nich jest ze sobą połączona. Istnieje więc określona liczba rozwiązań, które można wykorzystać w ich przypadku przy budowie warstwy wizualnej. Headless natomiast wykorzystuje API – interfejs programowania aplikacji, który umożliwia przesyłanie danych pomiędzy aplikacjami, pozwalając w ten sposób na dostarczanie treści w wybrane miejsce.

Zalety headless e-commerce

Rozwiązania headless dają wiele możliwości, których wykorzystanie może znacznie poprawić wyniki firmy. Ta technologia jednak ma plusy nie tylko dla biznesów, ale także dla deweloperów, pozostałych pracowników oraz klientów.

Omnichannel to strategia, której założeniem jest zintegrowanie każdego z kanałów, jakim firma dociera do klienta. Ujednolicenie platform służących do komunikacji oraz do sprzedaży pozwala na stworzenie spójnego, zapadającego w pamięć wizerunku marki. W przypadku tradycyjnego wprowadzanie zmian jest utrudnione, gdyż zmiana w warstwie front-end jest ściśle połączona ze zmianą w warstwie back-end. Technologia headless nie łączy zmian w jednej warstwie ze zmianami w drugiej. Dzięki temu umożliwia szybsze modyfikacje treści i dostosowywanie warstw wizualnych na poszczególnych platformach.

Specjaliści User Experience, zajmujący się projektowaniem doświadczeń użytkowników, chętnie wykorzystują możliwości, jakie daje technologia headless. Współczesny internauta zwraca uwagę nie tylko na oferowany produkt, ale także na całą otoczkę tworząca proces zakupowy. Chce czuć się zaopiekowanym. Chce wiedzieć, że strona maksymalnie ułatwia dokonywanie wyborów i odpowiada na wszystkie ważne pytania jeszcze przed ich zadaniem. Headless umożliwia dokładną i szybką personalizację każdej z platform. Ponieważ ich elementy są prostsze w kontrolowaniu, łatwiej wprowadzić kreatywne, eksperymentalne rozwiązania.

Szacuje się, że przeciętny internauta spędza na stronie internetowej mniej niż minutę. W takiej sytuacji łatwo zrazić użytkownika i przyczynić się do opuszczenia witryny, gdy ładuje się ona zbyt długo. Headless przyspiesza ładowanie się strony poprzez wykorzystanie wywołań API przy pobieraniu zawartości. Umożliwia także wykonywanie części skryptów przy pomocy przeglądarki, dzięki temu redukując liczbę zapytań do bazy danych. Szybsze ładowanie witryny polepsza również jej pozycję w wyszukiwarkach, szczególnie w przypadku urządzeń mobilnych.

Headless wpływa pozytywnie na pozycjonowanie nie tylko dzięki przyspieszonemu ładowaniu witryn. W CMS, Content Management System, który będzie wykorzystywany w technologii headless, można wbudować funkcjonalności związane z SEO, np. metadane czy mapa witryny XML.

Ułatwienia, jakie daje technologia headless e-commerce sprawią również, że więcej pracowników będzie mogło obsługiwać platformy bez kontaktu z deweloperami. To także wpłynie na szybkość zmian wprowadzanych na wielu kanałach jednocześnie oraz na koszty ponoszone przez firmę.

Wady headless e-commerce

Do wad headless można zaliczyć przede wszystkim wysoki koszt wejścia. Stworzenie sklepu będzie kosztowało więcej niż w przypadku wyboru tradycyjnej technologii e-commerce. Wybór rozwiązań, które trzeba stworzyć od podstaw, wiąże się z większym nakładem pracy ze strony programistów. Sklepy, które można stworzyć przy pomocy istniejących modułów będą nieco tańsze. Koszty generuje także obsługa platform wykorzystujących technologię headless. Wymagać będzie zatrudnienia nowych specjalistów lub przeszkolenia obecnych pracowników.

Headless e-commerce, chociaż daje nowe możliwości i nierzadko usprawnia pracę marketingowców, to ma także dla nich minusy. Przy wprowadzaniu nowego contentu, nie będzie możliwa natychmiastowa widoczność zmian na stronie. Funkcjonalności takie jak drag&drop nie mają zastosowania w przypadku technologii headless. Przez rozłączenie warstwy front-endowej i back-endowej, wprowadzenie zmian w treści jest możliwe dla marketingowca tylko przy kontakcie z działem IT.

Dla kogo jest headless e-commerce?

Jeśli zastanawiasz się, czy technologie headless e-commerce są dla Ciebie odpowiednie, zastanów się, w jakim kierunku chcesz rozwijać swój biznes. Jasno określ cele, do których dążysz oraz problemy, których rozwiązania szukasz. Pomoże to określić korzyści i straty, jakie przynieść może wdrożenie technologii headless e-commerce w przypadku konkretnej firmy. Dobrym jednym z pierwszych kroków może być zwrócenie się do doświadczonej agencji e-marketingowej z prośbą o stworzenie wyceny i porównania technologii headless e-commerce z tradycyjnym e-commerce dla danego biznesu.

Budując e-commerce warto pamiętać o dostosowaniu planów do możliwości firmy. Początkowa duża inwestycja w headless może stworzyć ogromne korzyści. Będą one jednak większe dla dużych firm i sklepów oraz takich, które mają ambicje i możliwości na rozwinięcie biznesu na dużą skalę. Chociaż pozytywy płynące z technologii headless odczują też małe przedsiębiorstwa, to w szerszej perspektywie może być ona nieopłacalna i przynieść zbyt wielkie wydatki.

Headless e-commerce będzie świetnym rozwiązaniem dla firm, dla których ważna jest szybkość i wielotorowość działania. Umożliwi rozwój na wielu platformach jednocześnie, na przykład poprzez stworzenie aplikacji mobilnej dla sklepu lub tworzenie kilku sklepów dla każdej z marek oferowanych przez firmę. Jeśli zależy Ci na ujednoliceniu komunikacji, to headless pozwoli także na ustandaryzowanie treści we wszystkich kanałach sprzedaży.

Technologia headless sprawdzi się także przy chęci zwiększenia niezależności firm z sektora e-commerce. Odseparowanie front-endu od back-endu pozwoli na skupienie się nad samodzielnym tworzeniem i wdrażaniem rozwiązań front-endowych bez kontaktu z dostawcami platformy.

Jak headless e-commerce wpływa na proces zakupowy?

Headless e-commerce może znacznie polepszyć doświadczenia konsumentów. Często w przypadku tradycyjnie prowadzonego e-commerce, informacje, takie jak ceny, stan magazynowy czy promocje nie są na bieżąco synchronizowane na wszystkich platformach. Prowadzi to do zagubienia konsumenta, co bywa przyczyną porzucenia koszyka zakupowego i zrezygnowania z transakcji na rzecz innej, bardziej czytelnej i spójnej strony. Technologia headless pozwala na niemalże natychmiastowe aktualizowanie treści na każdej platformie.

Ułatwienie kontroli nad różnymi elementami stron czy aplikacji daje czas i przestrzeń na wzbogacenie User Experience. Wykorzystanie bardziej eksperymentalnych, innowacyjnych treści czy designu jest mniej ryzykowne niż w przypadku tradycyjnych stron internetowych. Headless e-commerce zwiększa kompatybilność, zapewniając płynność działania w dowolnym formacie i na każdym urządzeniu.

Marketing w technologii headless e-commerce

Headless e-commerce będzie najlepszym rozwiązaniem dla sklepów online, które główny nacisk kładą na content marketing. Dystrybucja treści w wielu kanałach pomoże w zwiększeniu konwersji. Należy jednak pamiętać, że przy takim podejściu konieczne będzie zbudowanie doświadczonego, kreatywnego zespołu marketingowców, którzy wykorzystają każdą z możliwości, jakie daje headless. Jeśli będą odpowiednimi specjalistami, to będą mogli tworzyć spersonalizowane, stargetowane treści, zwiększające ruch nie tylko w kanałach służących do komunikacji, ale także tych do sprzedaży.

Podsumowanie

Nie jest możliwe stworzenie technologii, która będzie odpowiadać każdemu. Do takich nie należy także headless e-commerce. Podobnie jak podejście tradycyjne, ma swoje wady i zalety. Określenie budżetu i korzyści, jakich oczekuje sklep przy tworzeniu lub przebudowie platformy na wersję headless pozwoli określić, czy jest to właściwe rozwiązanie dla danego biznesu. Z pewnością można stwierdzić, że jest to coraz popularniejsza technologia, która w przyszłości może całkowicie wyprzeć tradycyjne metody prowadzenia sklepu online.