inqbator.pl

Blog o biznesie, finansach i marketingu.

Praca

Wady i zalety franczyzy. Firma pod czyjąś marką

Coraz częściej można znaleźć firmy, które oferują pomoc w prowadzeniu biznesu na podstawie franczyzy. Może to być kusząca propozycja, jednak warto zacząć od rozważenia stosunku wad i zalet takiego układu. Dla kogo będzie to najlepszym rozwiązaniem? Wszystko zależy od podejścia i od firmy, z którą się podejmie współpracę. Wady i zalety franczyzy, jakie one właściwie są?

Współpraca z najlepszymi

Na początku przygody z biznesem warto mieć kogoś od kogo można się dużo nauczyć. W przypadku bycia franczyzobiorcą pojawia się możliwość współpracy z ludźmi odpowiedzialnymi za rozprzestrzenienie się danej marki. Może to być ciekawe rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców. Na wszystko zawsze należy brać poprawkę, bo dla firmy jest się kolejnym z wielu franczyzobiorców, jednak nie oznacza to, że nie można podpatrzeć schematów działających wewnątrz firmy z wieloma oddziałami. Można z tego wynieść dobrą lekcję, oraz zbudować początkowy majątek do dalszej inwestycji.

Dodatkowy zarobek

Z pewnością zaletą franczyzy jest to, że w zamian za opłacenie praw do marki dostaje się wszystko na tacy. Najtrudniejsze jest wymyślenie swoich zasad, które mają panować wewnątrz lokalu, umów z pracownikami, rozkładu i wszystkiego innego, co musi określić założycie firmy. W zamian pozbawia się prawa do posiadania decydującego głosu. W ramach bycia franczyzobiorcą można zadecydować o zatrudnieniu pracowników lub ich zwolnieniu, jednak wszystkie najważniejsze decyzje dzieją się odgórnie. Może to być ciekawe rozwiązanie dla kogoś, kto posiada już majątek a dodatkowo chciałby zarobić dodatkowe pieniądze. W samach swojej działalności musi tylko zatrudnić nowych pracowników, reszta już jest.

Porządna firma

Zanim podejmie się decyzję o rozpoczęciu współpracy z dużą marką, warto poczytać na temat tego, jak traktują franczyzobiorców. Znane są przypadki, w których to znana sieć osiedlowych sklepów oszukuje swoich podwykonawców. Żeby uchronić się przed takimi kontrahentami warto spróbować poszukać informacji w oparciu o doświadczenia innych oraz internet. Trzeba również wziąć poprawkę na to, że w sieci łatwiej kogoś skrytykować niż pochwalić.

Zastanawiając się nad franczyzą trzeba spróbować poznać firmę. Przed podpisaniem stosownej umowy wszystko wydaje się być idealne. Kiedy się zainwestuje pieniądze, zatrudni pracowników i ma się zobowiązania wynikające z umowy, wtedy dużo trudniej jest dyskutować z franczyzodawcą. Lepiej zapobiegać niż leczyć. Nie można też wrzucać wszystkich do jednego worka, żeby osiągnąć sukces czasem trzeba zaryzykować.

Zobacz także: Lejek sprzedażowy – kluczowy model dla skutecznej strategii marketingowej